100m avstånd till elbilar
Svenska polisen visar en skrämmande okunnighet om elbilar och har gått på alla myter. De nya reglerna om ett säkerhetsavstånd på 100 meter till en krockad elbil är rent humbug och äventyrar säkerheten vid trafikolyckor.
Dags att gå en snabbkurs och släppa den obefogade och löjliga rädslan, polisen. Svenska polisen har infört har infört en ny nationell säkerhetsrutin för hanteringen av elbilar som skadats vid krockar, skjutningar eller andra olyckshändelser. Polisen går ut med att elbilar skulle vara bland det farligaste som finns och inför ett säkerhetsavstånd på 100 meter. De varnar polismän på fältet för elchocker, giftig gas och bränder. Text från krönikör på Carup.se

Nu är de nya nationella rutinerna för poliser vid demolerade elbilar klara. Poliserna måste hålla minst 100 meters säkerhetsavstånd och spärra av platsen. De varnas för elchock, bränder och giftig gas.
– De fordon vi hanterar är ofta svårt demolerade. Vi har till och med exempel på bilar som har blivit påskjutna, säger Björn Johnsson, huvudskyddsombud vid polisen Väst.
Om det inte är en livshotande situation ska poliserna som är först på plats avvakta, hålla 100 meters avstånd och invänta hjälp från räddningstjänsten. Först när en auktoriserad verkstad undersökt bilen och kopplat ur batterier ska polisen få hantera elbilen.
– Då handlar det om att frysa läget och avvakta räddningstjänsten. Få bort människor från platsen, spärra av, hålla avståndet och utöka det om man ser att bilen börjar brinna.

Räddningstjänsten verkar dock inte göra samma riskbedömning som polisen. Insatsledaren Magnus Kark vid Storstockholms brandförsvar har kunskap om hur räddningstjänsten hanterar krockade elbilar, och ser inte lika stora risker som birollerna.
– Man kan aldrig bortse från någonting egentligen när det är krockat, men vi ser ingen större risk att få ström i oss bara för att det är en elbil. Sen ska man alltid iaktta försiktighet och inte röra batterier eller kablage, men i nuläget gör vi ingen större sak av att det är en elbil utifrån elriskerna, sedan finns det ju andra risker vid brand, säger han till Polistidningen.
