Följ oss

Influensers lika hjärntvättade som vi?

Underhållning

Influensers lika hjärntvättade som vi?

Influensers lika hjärntvättade som vi?

Läs hela artikeln skriven av Myrna Lorentzon i tidningen arbetarna 

//I ett hus i Stockholms skärgård, sommaren 2022, anordnar klädföretaget Nelly ett event. Till detta har 80 influencers handplockats och under dagarna de är där skapas totalt 100 videos som publiceras på TikTok.  Gästerna badar i poolen, minglar, dricker drinkar men kanske framför allt: Visar upp märkets produkter.

Sett utifrån kan det verka som en rolig weekend med vänner, men för de på plats är resan inget annat än ett jobb. Företaget räknar nämligen med att innehållet de inbjudna skapar under helgen får över 15 miljoner visningar. 

I första avsnittet av SVT:s dokumentär “Dokument inifrån: Priset vi betalar”, visar journalisten Frida Söderholm influencers i deras vardag.

Vi får träffa Tilda Törnqvist som blev stor på sociala medier efter deltagande i Paradise Hotel (i skrivande stund har hon 82 tusen följare på Instagram men under inspelningen av programmet hade hon “bara” ungefär 40 tusen), vars liv framstår som allt annat än glamoröst. 

Hennes dröm att kunna leva på sociala medier är svåruppnådd, bland annat eftersom många företag utnyttjar tjejer med just den drömmen och hellre betalar i produkter än pengar för arbetet som utförs. Tilda tar pass på H&M för att klara sig ekonomiskt.// 

Helt normal vardag för Tilde, inte alls konstgjort..

Kommentarer: Ska vi tycka synd om dessa influensers som byggt upp sin karaktär kring en fasad? Ska personerna som skapat hypen kring skönhet och skönhetsmodifieringar nu få sitta och gnälla över vilken press det är att se vacker ut? Skit ner er.

Livet som influensers är tydligen väldigt tufft när vi följer Tilda Törnqvist som måste jobba på HM samtidigt som hon paketera sig dygnet runt på sociala medier, i nästa klipp så ser vi Jasmine Gustafsson som fakturerar 30 000kr för en bild på sin TikTok.

Känns som en komiker som vill bli tagen seriöst, har ingen lust att leva livet som narr längre, men komikern har byggd upp sin karriär på skratten och apan måste fortsätta dansa för att få in sina pengar.

SVT dokumentär priset vi betalar som ska visa oss hur tufft livet är som influenser och hur de pressas av skönhetsideal faller lite kort om man tar ett titt på deltagarnas sociala medier idag. Skulle vi inte sluta pressa unga följare att influeras av pressen av skönhetsideal och perfekta liv men ändå ser era sociala medier fortfarande ut som en Victoria Secret katalog?

Samarbeten med plastikföretagen ute, samarbeten med underkläder inne

Journalisten Frida Söderholm som skapas dokumentären Priset vi betalar tillsammans med SVT är inte heller speciellt blyg med att lägga ut stagade bilder, lite badrums-selfie eller varför inte stå på knä på sängen och fota sig som man normalt gör? Frida Söderholm som kanske inte gör en helt kritiskt dokumentär då detta är hennes vänner och tror hon gillar att umgås med grädden. 

XOXO

David Holm

Big swinging dick at the cracker factory

Klicka för att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Fler artiklar i Underhållning

Reklam MVP Ad

Populära

Reklam MVP Ad
Till toppen